Pivní etiketa dnes do jisté míry plní podobné úkoly jako v minulosti. Musí identifikovat výrobce, informovat o druhu a značce piva, obsahuje řadu údajů o samotném pivu, specifikuje jeho vlastnosti atp. Je určena nejen spotřebiteli, ale i pracovníkovi v prodejně. V současnosti však pivní etiketa již nevystupuje samostatně. Je členem širší rodiny nástrojů, které působí na potenciálního spotřebitele. Patří sem např. přepravka, reklamní a prodejní poutače, obaly, inzerce v médiích, na billboardech atd. To je také důvod, proč vytvoření pivní etikety představuje často dlouhý a nákladný proces. Klíčová je správná formulace zadání od pivovaru: co chce říci o značce piva, kam by si jej zákazník měl zařadit, koho by měla etiketa oslovovat a jaký životní styl vyznává potenciální kupující, jak se odlišit od konkurence atd.
„Každý marketingový odborník u nás ví, že pivní etiketa je nedílnou a významnou součástí marketingového mixu a že poskytuje spotřebiteli mnoho důležitých informací o pivu i jeho značce,“ uvedl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Trh s pivem je u nás nasycen – je na něm nabízeno kolem 400 značek. Vyrábíme skutečně dobrá piva a vybrat si to ‚své‘ není jednoduché. V takové situaci je role pivní etikety podstatná, i když český spotřebitel se dá někdy jen velmi obtížně ovlivnit a ani sebeatraktivnější etiketa nemusí jeho přesvědčení změnit,“ dodal Jan Veselý.
Dnešní pivní etikety jsou jiné než jejich předchůdkyně před několika lety. Mění se obsah, jiné jsou používané technologie výroby. Offset a hlubotisk jsou nejčastější způsoby tisku. Pro jejich výrobu se používá široký sortiment papírových materiálů: od hladkých přes ražené až po metalizované, speciální a další – podle zadání konkrétního pivovaru. Etikety mohou být řezané (pravoúhlé) nebo sekané (tvarované). V současnosti u nás pivní etikety vyrábí řada firem. Mezi nejvýznamnější patří Jihočeské tiskárny, a. s., ze skupiny OTK Group, Marzek Etikety aj. Celková produkce činila v loňském roce přes 2,7 mld. etiket a letos se očekává další nárůst výroby v závislosti na stoupající produkci českých pivovarů a poptávce po českých pivech.
Tiskové zprávy
Pivní etiketě je více než sto let; musí zaujmout sběratelské fanoušky, ale především dnešního náročného spotřebitele
Praha 30. července 2008 – Pivní etiketa, bez které si dnešní lahvové pivo nedovedeme představit, má více než stoletou historii. Vznikla jako důsledek procesu lahvování piva, protože obdivovatelé zlatavého moku si jej chtěli odnést z místa, kde se pivo vařilo, jinam – nejčastěji domů. A protože pivovarníci byli na svůj nápoj hrdí a cítili potřebu své pivo i místo jeho výroby označit, začali lahve etiketovat. Původně se v předminulém století objevovaly lahve s litým reliéfním nápisem, alternativně mohl být nápis leptaný, pískovaný, vybroušený, natištěný nebo provizorně vyškrábaný. Ať už byl nápis jakýkoliv, vždy měl odlišit jeden výrobek od druhého. Teprve během poslední čtvrtiny 19. století se objevily papírové etikety. Námětově i graficky byly etikety bohatší než původní značení a u tmavých speciálních druhů piv často zdůrazňovaly výjimečnost daného piva a jeho mastnosti, např. ho doporučovaly jako zdravotní nápoj. Stáčení piva do lahví zahájil v roce 1887 Měšťanský pivovar v Plzni, který si nechal patentovat pivní ochrannou známku v podobě etikety již v březnu 1896. Tento krok byl ovlivněn rakousko-uherským zákonem o patentních značkách.